Samochody elektryczne

Hit sprzedaży Volvo z produkcją także w Europie. To 100% “elektryk”

przeczytasz w 2 min.

Volvo przeniosło produkcję niektórych samochodów z Europy do Chin. Teraz - ze względu na cła - szwedzka marka decyduje się na powrót na Stary Kontynent.

Volvo EX30 sprzedaje się jak świeże bułeczki. Najlepiej sprzedający się elektryczny SUV tej marki w Europie dotychczas powstawał w Chinach. Teraz sytuacja ta ulega zmianie, choć produkcja nie będzie się odbywała w rodzimej Szwecji.

Początek produkcji Volvo EX30 w Belgii

Obecnie Volvo EX30 Cross Country trafiało na europejski rynek z chińskiej fabryki. Oznaczało to naliczanie dodatkowego cła. Unia Europejska poprzez nie próbuje walczyć z chińską konkurencją na rynku aut elektrycznych. Jeszcze w 2025 roku rozpocznie się więc produkcja modelu w fabryce w Gandawie w Belgii.

Już teraz belgijski zakład zatrudnia ponad 6000 osób. W poprzednim roku powstało tam ponad 186 000 samochodów. Rozpoczęcie produkcji kolejnego modelu Volvo oznacza zwiększenie zatrudnienia o ok. 350 osób. Przygotowanie fabryki kosztowało około 200 mln euro. Rozbudowano halę akumulatorów, powstała nowa platforma samochodowa, a także zainstalowano (lub zmodernizowano) 600 robotów. Fabryka w Gandawie istnieje od 1965 roku i jest obecnie jedyną w pełni rozwiniętą fabryką samochodową w Belgii. Łącznie Volvo produkuje w Europie 10 modeli aut elektrycznych i hybrydowych. Druga fabryka znajduje się w słowackim mieście Torslanda. W trakcie budowy jest już też kolejna fabryka w Szwecji.

Na świecie Volvo sprzedało w 2024 r. 763 389 samochodów. W planie firmy jest pełna elektryfikacja gamy modelowej do 2040 r.

Produkcja Volvo EX30 rozpocznie się w Belgii

Volvo EX30 Cross Country

To mały, w 100% elektryczny SUV. Jego cena w Polsce zaczyna się od 169 990 zł. Nie to najtańszy samochód elektryczny w naszym kraju, może natomiast konkurować z modelami popularnych marek (Kia, VW, itp.). W cyklu mieszanym wg normy WLTP zasięg wynosi od 337 km (wersja podstawowa) do 476 km (wersja z większą baterią). Najwyższa odmiana ma dwa silniki (napęd na wszystkie koła), a cena zaczyna się od 237990 zł. Wtedy łączna moc to 428 KM, co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,6 sek. Nawet najtańszy model rozpędzi się do tej prędkości w 5,7 sek. Maksymalna prędkość jest ograniczona do 180 km/h, co wynika z polityki szwedzkiej marki i troski o bezpieczeństwo.

Czas ładowania baterii to 8 godz. Od 10 do 80% trwa to natomiast 26 min. W każdej wersji samochód ma całkiem bogate wyposażenie: w tym wiele systemów wsparcia kierowcy czy rozbudowany system multimedialny w kabinie.

Komentarze

13
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    J.B FIN
    1
    Samochody spalinowe Maja sie dobrze I dlugo beda sie sprzedawac. Energia zawarta w tradycyjnym paliwie WIELOKROTNIE przekracza Energie tej z baterii. Zwiekszanie gestosci Energie w bateriach osiaga juz granice technologiczne I juz teraz baterie sa jak materialy wybuchowe o powolnym dzialaniu.
    • avatar
      fujiyama
      1
      Ja elektryk przejedzie 1000km bez ładowania, które potrwa max 10 minut to pogadamy. I będzie gdzie zatankować, bo na razie w Polsce to tragedia.
      • avatar
        MrJanuch
        -9
        Polacy maja dość kłamstw i fake news TVP, TVN, Wyborcza!
        Polacy stawiają na sprawdzone informacje TV Republika która bije coraz większe rekordy oglądalności!
        • avatar
          Marek1981
          0
          Coraz więcej osób ma to dziadostwo i rezygnuje. Jedynie gdy są potężne dopłaty przy kupnie ze zniżkami przy korzystaniu wtedy ludzie to kupują. Na normalnyvh zasadach tylko tesla jakoś dawała rade, ale to budżetowe auto
          • avatar
            Karaimi
            0
            Nie wierzę w tę pełną elektryfikację do 2040. Skoro potrafili szybko przenieść produkcję do Europy, to do powracających trendów też się dostosują.
            Elektryk? Jasne, lecz jako alternatywa dla diesla, benzyny, gazu i wodoru jak się przyjmie.
            • avatar
              ketosus
              0
              Volvo Cars is owned by the Zhejiang Geely Holding Group. Chinese automotive company

              Witaj!

              Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
              Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

              Połącz konto już teraz.

              Zaloguj przez 1Login